Home Sport Jak zacząć biegać?

Jak zacząć biegać?

by Arczixd
Jak zacząć biegać?

Bieganie to świetny sposób, aby zyskać formy, poczuć się lepiej, a nawet na zbudowanie nowych relacje z osobami o podobnym hobby.

Rozpoczęcie przygody z bieganiem w odróżnieniu do innych sportów jest stosunkowo proste. Wystarczą CI odpowiednie buty i chęć poruszania się. Pamiętaj jednak, żeby rozpocząć treningi dopasowane do Twojej aktualnej formy i stanu zdrowia. Ten artykuł powstał z myślą o początkujących, którzy przymierzają się do rozpoczęcia przygody z bieganiem. No to zaczynamy!

Jak długo powinieneś biegać jako początkujący?

Przyjmuje się, że początkujący biegacze powinni zacząć od 2 do 4 biegów tygodniowo trwających około 20-30 min. Możliwe, że już słyszałeś o zasadzie 10 %. Polega ona na zwiększaniu swojego biegowego dystansu o maksymalnie 10 % na tydzień. Dla osób, które jednak nie znają dobrze swojego organizmu i nie prowadziły wcześniej sportowego trybu życia rekomenduje się wprowadzenie tygodnia adaptacyjnego, w który będzie powtórzeniem dystansu z poprzedniego tygodnia bez jego zwiększania. Mówiąc prościej – zwiększanie dystansu max 10 % powinno wtedy następować po dwóch tygodniach, a nie po jednym.

Metoda Run Walk Run® Gallowaya

Na początku przygody z bieganiem (i nie tylko) bardzo popularną formą treningu jest łączenie biegu z marszem. Została ona wprowadzona przez słynnego trenera – olimpijczyka Jeffa Gallowaya. Polega ona na łączeniu biegu z marszem, w przypadku, gdy się jest zmęczonym. Regularne przerwy w bieganiu i marsz pomaga uniknąć urazów, a zarazem stale zwiększać dystans.

Jak prawidłowo biegać?

Odpowiednia technika biegania pomoże Ci zmniejszyć ryzyko urazów oraz sprawia, że bieganie jest mniej męczące i bardziej przyjemne. Obecnie na Youtube można znaleźć wiele filmów instruktażowych uczących odpowiedniej techniki biegania. Dokładnie one pokazują na co zwracać uwagę i jak biegać, żeby zminimalizować szanse nabycia kontuzji.

Jak znaleźć motywację do biegania?

Obecnie bardzo popularne są różnego rodzaju biegi i maratony. Bardzo dobrym sposobem na zdobycie motywacji jest znalezienie dopasowanego do siebie wydarzania, zapisanie się na niego, uiszczenie opłaty i zapisanie w kalendarzu. Da nam to kopa, aby nie zaprzestać treningu i odpowiednio się przygotować na nadchodzący start.

Warto też urozmaicać sobie trening – wybierać inne trasy czy biegać ze słuchawkami na uszach – puszczając swoją ulubioną muzykę.

Czy bieganie pomoże Ci schudnąć?

Częstą przyczyną rozpoczęcia przygody z bieganiem jest chęć pozbycia się zbędnych kilogramów. Rzeczywiście bieganie to bardzo dobry sposób na pozbycie się tkanki tłuszczowej.  Oczywiście tylko wtedy, gdy zachowa się odpowiednia dietę i bilans kaloryczny będzie ujemny.

Co powinieneś jeść przed bieganiem?

Jedzenie to paliwo, które jest niezbędne, aby w efektywny sposób zrealizować swój trening. Należy jeść zarówno przed treningiem, jak i po nim. Powinna to być jednak bardziej przystawka niż dwudaniowy obiad. Nie można się za bardzo najadać przed treningiem. Odpowiednia porcja jest kwestią indywidualną, ale przyjęło się, że ilość jedzenie, które powinno się przyjmować przed i po treningu ma stanowić wielkość zaciśniętej pięści. Dużo zależy oczywiście także od planowanego długości treningu. Posiłek powinien zawierać węglowodany oraz białko. Może to być specjalne batony energetyczne czy np. kanapka z masłem orzechowym.

Kiedy jeść przed bieganiem?

Posiłek powinno się przyjąć od około 2 do 4 godzin przed bieganiem. Tutaj jednak także trzeba pamiętać, że przede wszystkim należy słuchać swojego organizmu. Z czasem możemy oszacować, jaki moment będzie dla nas najkorzystniejszy.

Leave a Comment